mandag 13. mars 2017

Slik vasker jeg bunadskjorten min i lin!

Som jeg lovet dere i innlegget Bunadskjorte brodert med hvitsøm, skulle jeg skrive et innlegg om hvordan jeg vasker bunadskjorten min i lin!
For riktig vask og stell en veldig viktig for å bevare skjorten, og for å unngå at den får varige bretter og skrukker.
Du kan lese om lin her. Linstoffet et meget slitesterkt og har en fin glans, og er behagelig å ha mot kroppen.
Vask: 
* Skjorten bør vaskes så fort som mulig etter bruk.
* Legg den i bløt i kaldt vann noen timer/natten over før vask. Da trekker fibrene til seg vann, og “brekker” ikke så lett.
* Jeg vasker linskjorten på 40 grader med Neutral vaskemiddel i maskinen på skåneprogram, med laveste omdreining (400) på sentrifugen.
* Skjorten bør vrenges med broderiene inn, og det er viktig at den skylles godt. 
* Jeg tørker den liggende, og strekker litt i hals- og ermelinningene når den er våt, så sømmene ikke blir stramme når den tørker.
* Hvis skjorten har fått flekker, lager jeg en grøt av vaskepulver og vann, og gnir inn flekkene med. Så lar jeg det virke noen timer/natten over før jeg vasker skjorten på vanlig måte. 
* Er den gulnet henger jeg den våt ute i solen, eller legger den våt i snøen.
* Er den veldig gulnet, bløtlegger jeg den i sterkt såpevann (2-3 skjeer vaskepulver røres ut i vaskekummen med cirka 5 liter varmt vann) i 3-4 timer eller natten over. Etterpå vasker jeg den på vanlig måte, uten å tilsette mer såpe.
* Jeg oppbevares skjorten ustrøket i en skjortepose frem til jeg skal bruke den.
 Stryking:
* Jeg stryker skjorten noen dager før bruk, så den rekker å bli skikkelig tør. Da krøller den mindre ved bruk.
* Før stryking, dynker jeg den godt, og legger den i en tett pose i noen timer eller natten over. 
* Skjorten strykes med middels varmt strykejern.
Se hvordan du stryker bunadskjorten her og her
Lykke til, 
og lytt til ekspertene!

2 kommentarer:

  1. Takk for tips om vasking av bunadsskjorter! Det lønner seg å legge litt arbeid i det for å få et godt resultat. Viktig for at skjorta skal holde seg fin lengst mulig.
    Nå går tida fort framover...
    Snart er det konfirmasjonstid og 17. mai.
    Jeg prøver å holde litt fast på vinteren jeg da, men i dag har det vært mildt.

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Takk for nyttig tips. Vi nærmer jo oss bunadstid med stormskritt nå :)

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!