tirsdag 4. oktober 2016

God bok: Hennes løgnaktige ytre, av Selma Lønning Aarø

Dagens lesetips er boken som allerede har fått veldig gode omtaler, men ikke desto mindre vil jeg gi mitt bidrag til å fremheve det som for meg er høstens beste leseopplevelse!
Hennes løgnaktige ytre, av Selma Lønning Aarø, handler om forfatteren Anna Munch (1856-1932), som skrev om datidens kvinneundertrykkelse, og drømte om et fritt liv uten samfunnets fordømmelse.
Parallelt med sin egen frigjøring og forfatterskap, skiller hun seg fra ektemannen Peter A. Munch,  som nektet henne å skrive, og forlater datteren Signe.
Og hun skal i årevise ha forfulgt selveste Knut Hamsun, og skrevet anonyme brev, hvor han fremstilles som kvinneforfører og bedrager.
Dette er bakgrunnen for Selma Lønning Aarøs bok Hennes løgnaktige ytre, som har funnet frem til dokumenter og brev som omtaler Anna Munchs besettelse av Knut Hamsun!
Hun forteller om hvordan Anna Munch fulgte etter ham til bl.a. Paris, København, Lillehammer og Oslo, og gir et godt innblikk i datidens kunstnerliv.
Det er en spennede historie fra begynnelse til slutt, som også kaster et nytt lys over en av norgeshistoriens mest omstridte forfattere!


1 kommentar:

  1. Leste bedømmelen av denne boka i Bergens Tidende. Ble fristet til å lese den ja. Ligger i leselisten min.
    Klem

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!