torsdag 8. september 2016

Fyll opp hyllene med bær, frukt og grønnsaker!

Ja, slik kunne altså et spiskammer se ut om høsten, når husmoren med stor H hadde gjort jobben sin!
Bildet er sakset fra boken "Hemkonservering" Modern handbok i konservering av Bär Frukt Grönsaker fra 1947, som var utgitt for 16. gang!
Jeg var så heldig å komme over denne husmorens favoritt i en gjenbruksbutikk i Sverige, og den måtte selvsagt bli med hjem! 
Her finner man "alt" man trenger å vite, og mere til, om konserveringens kunst!
For det var ingen snarveier til et velfylt spiskammer, må vite! 
Inni boken lå flere utklipp, bl.a. om Ingrid fra Hisingen, og hennes utrolige gresskar!
Man gjør seg jo noen tanker om hvordan man tok vare på høstens grøde, i en tid da det ikke bare var å gå i butikken å plukke fra hyllene.
Og i en tid hvor familien var avhengig av husets kvinnen, og hennes evne til å ta vare på ressursene!
Og denne boken minner meg sterkt om dette! 
Den er en fin påminnelse. Og ikke minst finner man mange gode tips og råd om kunsten å konservere!

5 kommentarer:

  1. Fint innlegg !
    Skulle ønske mitt spisskammers var like ryddig og fullt av godsaker.
    Eg føler meg litt gammal som hermetiserer plommer og pærer, lager syltetøy og gelé når bæra er klar.
    Eg lika det og er vant med det frå barndommen, men i dag skal me helst ikkje ete alt dette søte... For ein kjem ikkje utenom at skal godsakene halde seg må det vere rikeleg sukker i.
    Eg fann Norgesglas med hermetiske plommer som mor mi hadde laga i 1999, eg opna og kasta, men først smakte eg ein bit, jammen var det igrunnen ikkje noko dårleg med smaken, men fargen var mørk og trasig.
    La oss halde på gamle tradisjoner.

    SvarSlett
  2. oi, her var det mange flittige husmødre! Blir nok ikke meg, har prøvd sylting og safting, men for mye jobb når OBS har tilbud med 4 typer syltetøy til 50,- :-) God helg!

    SvarSlett
  3. Husmødrene var dyktige, kunnskapsrike og hardtarbeidende! Min mor var en av dem, i tillegg hadde hun arbeid med å stelle griser, vaske for folk, gjøre i stand til møter og fester på forsamlingshuset, før hun fikk fast jobb. Bare den yngste av oss søstrene sylter og safter nå. Vi må passe på at kunsten overlever!

    SvarSlett
  4. Flott spiskammer det der. har faktisk laget saft og syltetøy i år jeg også. Og litt likør på gang. bruker Norgesglass. Men ikke slik som dette nei. Husmødrene før i tiden....Glad vi har det mer lettvint nå.
    Klem

    SvarSlett
  5. Veldig herlig! Og ikke minst verdt å få frem i lyset. Folk var jo faktisk totalt avhengig av husmoren som gjorde alt dette. Imponerende arbeid! Og veldig herlige bilder du har funnet frem til da.

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!