søndag 10. juli 2016

Retro og Cathrineholm emalje er i skuddet som aldri før!

Jeg har blitt mer og mer fascinert av retro og 1950-, 60- og 70-tallet, og kjøper av og til det svenske magasinet Scandinavian RETRO!
Og går jeg inn i en gjenbruksbutikk, ser jeg gjerne etter Figgjo fajanse eller Cathrineholm emalje. 
Som denne kjelen, som er fra den kjente LOTUS-serien.
Det kunne man lese om i forrige utgave av Scandinavian RETRO - se her!
Jeg har tidligere skrevet om LOTUS-mønsteret i Cathrineholm-lykke!
Min svigerdatter har vært så heldig å arve en stor LOTUS-kjele fra sin farmor like denne!
Og da det nærmet seg hennes fødselsdag, bestemte jeg meg for at hun skulle få LOTUS-kjelen vår! 
Jeg strikket også et par egen designede grytekluter med LOTUS-mønster, som dere skal få se nærmere på en annen gang!
Hvis du vil lese mer om Cathrineholm, har Familien en artikkel i sin neste utgave, som er i salg fra 11. juli!

6 kommentarer:

  1. Jeg lot faktisk en Lotuskjele stå igjen i en leilighet jeg hadde kjøpt med en del innbo. Forrige eier hadde leid ut leiligheten møblert, og jeg kunne velge hva jeg ville ha med. Disse kjelene hadde ikke blitt så populære enda da, og jeg så bare på at den var brun og uappetittelig inni. Nå angrer jeg selvfølgelig, men dette er mange år siden. Om noen år ser andre verdien i det vi kaster i dag...

    SvarSlett
  2. Så veldig hyggelig er Retro-mønster...
    spennende å se strikkemønster din...
    Ha riktig fin uke. Klem fra Viola

    SvarSlett
  3. Artig å sjå igjen desse pannene.
    Me fekk ei slik i raudt som du har bilde av, i bryllaupsgåve i 1970.
    Eg synest ho var veldig fin, men utruleg upraktisk, alt untatt vatn brende seg fast i den så eg brukte den ikkje lenge.
    Lite ante eg at den er verdt så mykje no, yngsteguten fekk den til å samle oljesøl i når han mekka bil på 80-90 talet..
    Så slik kan det gå :):)

    SvarSlett
  4. Det er noe ved denne dekoren som tiltaler meg, gjør meg glad. Muligens fordi min farmor hadde en slik kjele i bruk, en turkis/lys blå med litusdekor. Og den har jeg arvet, så når gjør den meg hverdags-glad;)
    Forresten, duken er forlengst heklet ferdig på en gråværslørdag, og jeg skal snart ta bildet og blogge om den.

    SvarSlett
  5. Kjempeflotte grytekluter med retro-mønster:) Disse gjør seg flott på kjøkkenbenken. Lurer på om det er mulig å få kjøpt denne oppskriften :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke laget mønster til gryteklutene mine foreløbig, men skal se på det etter hvert! :-)

      Slett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!