søndag 24. januar 2016

Farmors kjekkas gensere- og luer!

Det har pågått mye arbeide i det skjulte! Men nå er tvillingens kjekkasgensere- og luer overlevert, og jeg kan endelig vise dem frem!
Tidligere i høst skrev jeg om Kjekk vest blir til genser med sjalskrage
Planen var strikke skolevester (se her). I stede ble det gensere med raglanfelling og sjalskrage!
Og det var stas å nylig kunne overlevere mine kjekkasgensere- og luer til tvillingbarnebarna på 10-års dagen deres!
Settene er strikket i DROPS Cotton Merino. Jeg strikket først den grå, som fikk marineblå hals og en stripe i slutten av vrangbordene.
Mens den marineblå fikk omvendte farger! 
Oppskriften her ga grunnlaget for sjalskrage og ermer!
Jeg valgte raglanfelling og det ble fint, synes jeg! Og så deilig å slippe og sy i ermene etterpå!
Mønsteret kommer fint frem ved raglanfelling!
Den blå genseren ble strikket litt større, og jeg justerte derfor oppskriften i bredde og lengde.
I etterkant kom ideen med å strikke luer også, og de passet heldigvis fint til gutta krutt, som vi kaller dem!
I starten hadde jeg planlagt å ha en knapp ved sjalskragen. Men etter prøving viste det seg at de var tette og gode i halsen, også uten knapp!
Senere skal jeg skrive litt mer om detaljene, og bl.a. vise hvordan jeg laget sjalskrage, raglanfelling, m.m.! 
Så får jeg håpe farmors kjekkasgensere- og luer vil varme gutta krutt i vinterkulda!

6 kommentarer:

  1. Åhh, såå flotte gensere! Utrolig fine og forseggjort. Mønsteret kom veldig godt frem selv om det er ensfarget. Heldige gutter.

    SvarSlett
  2. Finefine gensere. Rent og pent med hvitt og blått sammen.

    SvarSlett
  3. Flotte gensere og så fint med ensfarget mønster.

    SvarSlett
  4. Disse plaggene kommer garantert til å bli en suksess! Kjempefine! Heldige "gutta krutt"!

    God, ny uke ønskes av Ingunn

    SvarSlett
  5. Så flotte disse ble. Aldeles nydelige. Lurt med gensere. Ikke så ofte de bruker vest.
    klem

    SvarSlett
  6. Så utrolig flotte gensere !!,...og luer !!!!
    Hadde tenkt å strikke den vesten ... men nå er jeg jammen ikke sikker lenger.
    Nydelig mønster og vakre farger .
    Heldige gutter !

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!