fredag 27. februar 2015

God bok: Bjørg Viks Elsi Lund-bøker!

I flere uke har jeg kost meg med de tre bøkene om Elsi Lund, som Bjørg Vik skrev 1988-94!
Historien handler om Elsi, som ble født midt på 1930-tallet, og om hennes barndom, ungdom og tidlig voksenliv på St. Hanshaugen i Oslo.
Min far var like gammel og vokste også opp på St. Hanshaugen!  Så jeg gjenkjenner mange av stedene, gater de ferdes i, og historier fra oppveksten deres!
I Små nøkler, store rom, møter vi Elsi som liten pike, da krigen kom til Norge. Familien på 4 bor på 2 rom, kjøkken og bad, og i starten bor også bestemoren der.
Elsi er et utforskende barn, med store ører og sterk innlevelse, og den lille bygården er hennes lille, store verden: Naboene, venninnene, parken, krigen og idylliske somre på Nesodden.
I Poplene på St. Hanshaugen begynner Elis å bli stor pike, og vi følger henne fra realskolen til slutten av gymnaset.  
Mens i Elsi Lund er hun på vei inn i de voksnes verden, og vi følger henne gjennom russetid, kjærester, forlovelse, husmorskole, og datidens krav til en skikkelig pike! 
Vi er vitne til en oppvåkning i forhold til å bestemme over eget liv, og får en fin innføring i barn- og unges oppvekst i Oslo på 1940-50-60 tallet! Foto: Oslobilder.
I etterkrigstidens oppgangstider, skjer det likevel ikke stort med kjønnsrollene, og unge jenter fortviler over ufrihet og drømmer som går i knas.
Nå har jeg kommet halvvegs i den siste boken, og jeg har begynt å lese sakte, sakte, for å nyte historien om Elsi Lund til siste slutt!
De selvbiografiske bøkene Små nøkler, store rom, Poplene på St. Hanshaugen og Elsi Lund, anbefales på det varmeste!

God helg, og god bok!

5 kommentarer:

  1. Så fantastisk å lese gode bøkene :-))
    Jeg leser sakte, sakte også kommer boken til slutt. Jeg lese Mors gaver fra Cecilie Enger med tysk språk... en veldig rørende bok... God helg og varme hilsen fra Viola

    SvarSlett
  2. I love their pictures !!!!! many greetings and a nice Friday of angie from Germany

    SvarSlett
  3. Hei, helt enig med deg.Disse bøkene har jeg også lest og satt igjen med en veldig fin leseopplevelse.
    Anbefales.Ha en fin dag, hilsen Vigdis.

    SvarSlett
  4. Høres ut til å være noen koselige bøker å lese :)

    SvarSlett
  5. Takk for boktips! Disse skal jeg spørre etter på biblioteket.

    God helg fra Ingunn

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!