tirsdag 25. februar 2014

Gamle Norges glass fint til tørrvarer!

Jeg blir visst ikke helt ferdig med Norgesglassene! Nylig skrev jeg om Norgesglass - nasjonalskatten som fikk sin renessanse her!
Men historien slutter ikke der! For jeg har lenge vært på jakt etter de grønnturkise Norgesglassene fra Drammens Glassverk, som jeg synes er så fine!
Planen har vært å samle store og små glass. Og når jeg hadde nok glass, ville jeg ta dem i bruk til bl.a. tørrvarer!
Jeg har mange erindringsbilder av min farmors spiskammer og svigermors kjeller full av Norgesglass, med hermetiserte grønnsaker, syltetøy og alskens godsaker!
Nå ser jeg ikke for meg at eget spiskammer skal se likedant ut! Men jeg har lenge ønsket å ha Norgesglass med tørrvarer i stående.
Og endelig var samlingen med Norgesglass stor nok, til at jeg kunne få fylt dem med det jeg trengte!
Et par gamle melskjeer fant jeg også, og nye strikker fikk jeg kjøpt på nærmeste Jerniabutikk!
Så da var det bare å fylle glassene med tørrvarer og andre ting!
7 glass fra 1/2 - 1 liter fikk innehold som melis, semulegryn, hvetemel, sukker, havregryn, ris og rosiner!
Og hvordan det ble på kjøkkenet med denne fine Norgesglass-samlingen, skal dere få se neste gang!

6 kommentarer:

  1. HEI

    flotte Norgesglass... har mange jeg og - også noen skikkelig BIG! XXL ;-)
    flott til tørrmat ja.
    praktisk også.
    ha en fin dag kjære du.
    hilsen TOVE

    SvarSlett
  2. Norgesglass er flotte til så mange ting.
    Selv bruker jeg mange til tørrvarer,
    men også til syltetøy.
    Har et stort rom med hyller og skap i kjelleren.
    Det ble nok før brukt til masse syltetøy og hermetisering.
    Men tror ikke jeg heller skal sette i gang med så mye hermetisering,
    H Selv om det hadde vært morsomt å prøve det.
    Er det bare de grønne som er fra Drammen?
    Har litt begge deler.
    Ønsker deg ei riktig god uke :)

    SvarSlett
  3. Norgesglass er kjempefine til tørrvarer, har ståande framme nokre eg også med ris og pasta m.m. Eg likar godt dei som er litt rundare i fasongen. Har ein del 2-liters av dei, men har også nokre slike grøn-turkise, dei er kjempefine!

    SvarSlett
  4. Jeg hadde glaser fullt med bærer og sukker og overpå ... og nå jeg kan drikker koselig likør :-)
    Best er solbær.
    Ha en riktig fin kveld. Klem fra Viola

    SvarSlett
  5. Dette var gjenbruk med stor fornuft. Tipper glassene tar seg godt ut på kjøkkenet. Jeg husker godt min farmor hadde en stor samling norgesglass fylt med naturens godsaker i sitt spiskammer. Min favoritt var de hermetiserte pærene fra mine besteforeldres hage.

    SvarSlett
  6. Norges glass er så kjekke å bruke til tørrvarer. Jeg får ikke nok av dem. Her i vinter fikk jeg en stor Ikeapose fyllt med nettopp Norgesglass. Hun hadde sett spiskammeret mitt og var ikke i tvil om at jeg skulle få hennes samling:)
    så fine melspader du har! Jeg jakter og jakter på disse:)
    Ønsker deg en fortsatt fin uke, Cathrine.

    Klem fra Hjørdis

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!